Niets is wat het lijkt, als je maar goed kijkt

Voorzitter,

“Niets is wat het lijkt, als je maar goed kijkt”

Het jaar 2020 wordt bijna afgesloten, we praten vandaag alweer over het komende jaar : de ontwerpbegroting voor 2021. Velen zullen het met elkaar eens zijn, 2020 is een jaar om snel af te sluiten.

De voorliggende ontwerpbegroting ziet er goed uit. Hij is goed leesbaar en dat is een compliment waard. In vergelijking met andere gemeenten lijkt Lingewaard voorlopig zonder al te grote ongelukken door de crisis te komen. De ingeslagen weg op met name het sociale domein stemt ons als D66 gerust. Er worden grote stappen gemaakt die leiden tot een structurele verbetering voor de betrokkenen, maar ook voor onze begroting.

Op het vlak van duurzaamheid wordt hard gewerkt en Lingewaard lijkt op koers te liggen om te voldoen aan de doelstellingen voor  de komende jaren. Daarnaast zetten we nog steeds fors in op de bouw van nieuwe woningen.

Maar….niets is wat het lijkt.

In de afgelopen cyclus spraken we over de kostenraming van de nieuwe accommodatie aan de Polseweg, die zeer fors was overschreden. Ook voor het centrum van Huissen gaan we opnieuw spreken over de Aloysiuslocatie. En alleen al praten lijkt een dure bezigheid, het prijskaartje loopt alsmaar op en het einde lijkt ook hier zeker niet inzicht. Voor de coalitie lijkt het hebben van een nieuwe raadszaal in Bemmel nog steeds niet genoeg. We moeten als raad ook kunnen vergaderen in Huissen, “we moeten in contact blijven met de stemmers” is het argument. Voorzitter, gaan we dan nu vergaderplekken realiseren in alle kernen? D66 hoop van harte dat we ons als raad niet zullen gedragen als Rupsje Nooitgenoeg.

Welke financiële nachtmerries zitten er nog meer verscholen in de begroting?

De bochten in de Karstraat liggen er zolang men zich kan herinneren,  maar ze moeten nu wat verflauwd worden. Ook hier zien we een verdubbeling van de kosten tot nu toe. En let op, tot nu toe betekent hier niets anders dan slechts het praten over de uitvoering. De werkelijke uitvoering gaat nog lang duren, want ja, die huizen die daar staan, daar was even geen rekening mee gehouden. D66 ziet dit project echt niet langer als verantwoord. We dienen dan ook een motie om te stoppen met dit geldverslindende project. Wij hebben ook een voorstel dat echt iets gaat betekenen voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid van Huissen: we dienen een tweede motie in, waarin we een knip voorstellen voor het zware verkeer dat Huissen gebruikt als doorgaande route.

Voorzitter,

Door het toenemen van verkeersbewegingen ziet D66 ook de problemen groeien… De wegen worden drukker en drukker. Dat vraagt om integrale afwegingen voor de langere termijn. We zullen vol moeten inzetten op de ontsluiting, maar vooral ook moeten blijven kijken naar de juiste oplossingen. Openbaar vervoer is nog steeds verre van ideaal en wordt vaak laat of niet voorzien bij nieuwe wijken. De fiets is voor korte afstanden nog steeds hét transportmiddel, zeker nu veruit de meeste fietsen die verkocht worden elektrisch zijn.

Herkent het college deze problematiek? Hoe voorkomen we dat we blijven dweilen met de kraan open?

Het COVID virus heeft de vorige crisis uit de kranten en journaals verdrukt. Door de grote hoeveelheid stikstof die we in Nederland uitstoten lagen in het begin van dit jaar veel plannen plots stil. Dat probleem is verdrongen uit het nieuws, maar is daarmee allerminst opgelost. 

Zoals veel van de plannen van het college is het doel om te “bouwen, bouwen en bouwen” voorlopig nog vooral een toekomstwens. Dat terwijl het zo goed als onmogelijk is om voldoende woningen te realiseren voor de vraag uit de markt. Je zal maar starter of een jonge doorstromer zijn. Wie moet je dan de schuld geven van het gebrek aan betaalbare woningen in Lingewaard? Stikstof? Of toch maar de coalitie onder leiding van de VVD die gewoon stug blijven volharden in  het bouwen van veel te weinig betaalbare woningen. Voorzitter, ik wijs ter onderbouwing nog maar eens naar Driegaarden, slechts 36% betaalbaar. Een Lingewaardse belofte is toch het hemd der dwazen, zo blijkt.

Zoals gesteld ziet D66 stappen gezet worden op het vlak van duurzaamheid. De opwek van hernieuwbare energie lijkt zich blijvend positief te ontwikkelen. Laten we hopen dat de volstrekt onrealistische verhouding tussen zon en wind in het RES 1.0 ook duurzaam is gewijzigd.

Maar de opgave is groot en we zijn er nog lang niet. 

De circulaire economie zal zich de komende jaren verder moeten ontwikkelen. Is Lingewaard daar voldoende op voorbereid? Gaan we dus inzetten op kortere ketens en afstanden of blijven we hopen op de komst van meer en meer megalomane blokkendozen die het zicht op onze kernen en landschap definitief doen verdwijnen? En durven we allerlei vormen van duurzaamheid het komend jaar ook te verwoorden in een heldere, niet mis te verstane Omgevingsvisie? 

Voor ik kom tot mijn afronding wil ik me graag nog richten op uw taken voor de tijdelijke maatregelen voor de bestrijding COVID 19.

In de Tweede Kamer is onlangs een amendement aangenomen, waarmee de verantwoording van maatregelen achteraf dient te worden afgelegd aan de gemeenteraad door het uitbrengen van een verslag en het beantwoorden van de vragen.

Wat D66 betreft een meer dan welkome aanvulling. De raad is hierdoor meer betrokken. Onze verwachting is dat we nog wel een tijdje te maken hebben met de gevolgen van het virus. Daarom doe ik hierbij de oproep aan u als voorzitter, aan de agendacommissie en aan ons allen hier als raad om deze verantwoording voor de komende periode als een vast agendapunt op te nemen. Alleen samen krijgen we corona onder controle!

Auteur: Léon Dekkers

Ik ben 43 jaar, geboren in Breda, woon in Bemmel. Milieukundige en werkzaam als beleidsadviseur afval en milieu / coördinator energietransitie. Sinds 2018 fractievoorzitter van D66 Lingewaard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *