Kadernota Lingewaard 2019

Voorzitter,

Mijn eerste beschouwing bij de kadernota voor Lingewaard mag ik u gelijk bedanken voor uw laatste vergadering als  voorzitter in deze mooie gemeente. 

De financiële situatie van Lingewaard is kort samengevat zorgelijk geworden. Ligt dat aan slecht beleid, slecht financieel beleid of onjuiste keuzen? Dat valt nog maar te bezien. De grootste zorg van Lingewaard is die van alle andere gemeenten om ons heen en in het land. De jeugdzorg geeft ons veel zorgen. Zorgen die steeds minder lijken te gaan om de hulpvraag maar steeds meer gewoon over geld. En dat is niet zoals we dat graag zien.

De decentralisatie van veel taken begint zich steeds sterker af te tekenen als een grote donkere muur waar alles over heen gegooid wordt. Over die muur wil ik zo ook nog wel iets melden trouwens.

Tijdens het laatste VNG congres zei Jan van Zanen al dat gemeenten moeten waken niet te verworden tot een uitvoeringsloket van de Rijksoverheid. Als onze enige taak straks is het uitvoeren van taken die door Den Haag zijn afgestoten met onvoldoende middelen voor eigen beleidskeuzen zijn we te laat. Mijn vraag is dan ook aan U, aan het college maar ook aan ons als raad: welk signaal kunnen we, blijven, geven richting Den Haag?

Zelfredzaamheid van inwoners verbeteren als uitgangspunt is wat D66 betreft altijd verstandig. Deelnemen op eigen kracht geeft immers zelfvertrouwen en versterkt niet alleen het individu , maar de samenleving als geheel. Het lijkt ons meer dan logisch dat de inzet op preventie naast een holistische kijk op die samenleving de belangrijkste onderdelen zijn binnen het sociaal domein. Geen schotten, alles telt mee bij de zorg voor jong en oud. De Task Force Jeugd gaat in eerste instantie aan het werk voor de korte termijn, maar een gezond perspectief bieden , dat vergt aandacht op vele gebieden.  In dit verband wijzen we bovendien nog op de verdere ontwikkeling van respijtzorg, waar D66 echt voor blijft staan. Ook hier is preventie het sleutelwoord. Wil je de zorg voor je geliefde kunnen volhouden, dan is respijtzorg een natuurlijk onderdeel van je aandacht voor de medemens. Wij samen, lokaal en regionaal, moeten dan ook iets heel concreets op dit terrein te bieden hebben.

Voorzitter,

Nog niet eens zo lang geleden bespraken we als raad de plannen voor het nieuwe grondstoffenbeleid. D66 heeft uiteindelijk na een lang debat besloten niet in te te stemmen. Dat was niet zozeer vanwege het inhoudelijk beleid. Het was, omdat we ondanks lang en en veel argumenten uitwisselen geen steun kregen voor het naar buiten toe duidelijk en eerlijk zijn over de stijging van de kosten. Dat de wethouder dat al bij gelegenheid had bevestigd laten we dan maar even in het midden. Nee, het was veel te voorbarig, we moesten maar eerst eens afwachten en zo door. In de voorliggende kadernota zien we echter toch eigenlijk de uitvoering van het amendement terug. De reserves zijn leeg dus geen kortingen meer voor de inwoners. Daarboven op wordt gewaarschuwd voor de stijging van de kosten voor de meeste stromen. Ook in de bewonersavond voor inwoners is dit duidelijk en helder aangegeven. Complimenten! Maar waarom was dit nu zo lastig om slechts 2 maanden geleden te bevestigen?

Terwijl de temperatuur buiten de laatste dagen fors oploopt, juni de warmste maand ooit gemeten kan worden, zien we steeds vaker dat alle voorspellingen over de klimaatverandering uitkomen. Meer dan ooit is er dus een grote urgentie om door te pakken en niet al te makkelijk te denken dat wat we nu doen vast wel voldoende zal zijn. D66 ziet dat er grote plannen voor ons liggen als het gaat om opwekking van hernieuwbare energie. Wat je niet gebruikt hoef je niet op te wekken en ook bij de besparingen zijn grote slagen te maken. Na de zomer gaan wij hier in deze zaal praten over ons RES en de gevolgen  en maatregelen als gevolg van het klimaatakkoord.

De RES leidt ons naar een energieneutrale gemeente in 2050. In andere regio’s wordt gestreefd naar 2030. Laten we vooral goed volgen hoe zij dat doen en daar waar mogelijk mee versnellen.

Laat ik vast 1 schot voor de boeg doen, het verbranden van bomen ofwel biomassa mag dan volgens het maatregelen pakket dan wel zijn in te delen bij de duurzame bronnen maar het is wat ons betreft echt niet de oplossing. Het is een rekenmethode.

Voorzitter,

De Raad van State zette onlangs een forse streep door het landelijke stikstofbeleid. Direct daarna was duidelijk dat dit veel gevolgen zal hebben voor de diverse ontwikkelingen die op de rol staan. In de opsomming in de Gelderlander stonden geen plannen in Lingewaard benoemd. Toch wil D66 heel graag van het college horen welke plannen en ontwikkelingen in Lingewaard potentieel in gevaar komen. Een schot voor de boeg: de doortrekking van de A15? Gaan we misschien toch nog eens praten over een tunnel? Hoe gaan we om met een geitenhouderij tussen de woningen?

Wij horen graag welke gevolgen er te verwachten zijn.

Naar verloop van tijd zien we vaak dat bijvoorbeeld een bedrijventerrein minder aantrekkelijk wordt. Het college gaat nu aan slag om de beeldkwaliteit op bijvoorbeeld de Houtakker weer samen met de ondernemers te verbeteren. Aan de andere kant kan ik niet veel anders dan constateren dat de entree van Bemmel nu gedomineerd wordt door een immens grijze wand. Als je niet beter weet zou je denken dat Trump begonnen is met zijn zo gewenste muur op een verkeerde locatie. Zou het niet veel verstandiger zijn vóór de bouw van nieuwe bedrijven afspraken te maken over de gewenst uitstraling? Is het college dit met ons eens? 

Onze gemeente is rijk aan monumenten die onze aandacht blijven verdienen. We zien enerzijds een voorbeeld van de wederopbouw architectuur in Huissen verdwijnen terwijl we anderzijds uit diezelfde periode (1965), kasteel Doornenburg subsidies zien binnenhalen voor het, terechte, behoud.

Al vaker hebben wij naar voren gebracht dat subsidies voor behoud van ons erfgoed te veel willekeur te bevatten. Wie het eerst komt is geen goed onderbouwt criterium voor dit soort zaken. 

Is het college bereid met ons samen te kijken naar een meer eerlijke verdeling?

Voorzitter, tot slot. 

Het kan niemand ontgaan. Er heerst bij veel Nederlanders het gevoel dat er veel van ze gevraagd wordt, dat ze veel moeten doen en dat wij, als politiek, weinig oog hebben voor deze zorgen.

Laten we niet proberen dat in deze paar minuten te willen oplossen. Maar het is een reëel punt van ons allen. Hoe bereiken we deze mensen beter? Hoe laten we hen zien dat we naar ze luisteren en vooral: dat wij hier staan om deze zorgen te adresseren en hier oplossing bij te zoeken.

Voor veel inwoners is deze raadszaal een drempel en dat is eigenlijk ook best begrijpbaar. Wat later op de agenda van deze raad bespreken we een voorstel van D66 samen met GroenLinks. Een voorstel gericht op het verlagen van de drempel om een punt van aandacht bespreekbaar te maken. Mijn oproep aan deze raad is dan ook, laten we zoveel mogelijk inzet plegen op het verlagen en verwijderen van deze drempels. 

Léon Dekkers

D66 Lingewaard

Auteur: Léon Dekkers

Ik ben 43 jaar, geboren in Breda, woon in Bemmel. Milieukundige en werkzaam als beleidsadviseur afval en milieu / coördinator energietransitie. Sinds 2018 fractievoorzitter van D66 Lingewaard.